Helikoptertransport med underhengende last er en meget effektiv og en presis måte å få fraktet materiell dit man ikke kommer til med lastebil eller kran. Har du noe tungt som må fraktes med helikopter? Pegasus Helicopter hjelper deg med alt fra hyttematerialer til maskiner. Hyttematerialer, storsekker med grus / singel / jord, minigraver og maskiner, stolper og konstruksjoner, containere samt betong er bare noen eksempler på hva underhengende last kan være. Vi leverer med høy presisjon tilpasset lengden på linen under helikopteret. Lastelinen er alt fra 15-70 meter lang avhengig av type operasjon og hindringer på bakken. Vi bruker helikoptertypen Airbus H125 ( tidligere navn: AS 350 B3 ) på alle våre lasteoperasjoner. Helikoptertypen løfter opptil 1300 kg. På jobber med mange løft er det mest effektivt og kostnads besparende å fly løft på 800-900 kg. HYTTEMATERIALER Skal du bygge hytte eller behøver materialer fraktet til steder der transportmetoder med kjøretøy er begrenset, benytt helikopter og få det levert akkurat der du ønsker. Helikopteret kan løfte inn alt som trengs for å bygge en hytte. Vi hjelper også til med å fly inn eventuelt betong til ringmur eller gulv i forkant av materialene. Vinduer kan også flys når det er pakket på en forsterket måte. Foruten om alle materialer og utstyr som trengs, kan vi frakte inn masse som grus, pukk og jord i storsekker til tomta. Vi har store nett som kan fly alt av innvendig utstyr. Eks: kjøkken, baderoms innredninger, madrasser, sofaer og senger. Det er ikke en ting du som hyttebygger trenger å bære inn til tomta. Det mest effektive og kostnadsbesparende ved hytteflygning er løft på ca. 800-900 kg, men vi kan bistå med løft inntil 1300 kg ved behov. Ved en avstand på ca. 1 km mellom lasteplass og losseplass frakter vi ca. 20 kolli pr. flytime. Pegasus Helicopter har med alt av lastestropper, nett, storsekker og lastemann som sikrer at din transport blir løftet riktig. Det opprettes også radio kommunikasjon mellom personell på hyttetomt og pilot slik at de som tar imot vet nøyaktig hva som kommer under helikopteret. ANLEGG/ENTREPRENØRER Både større og mindre konstruksjoner som skal bygges og reises på plasser høyt i fjellheimen eller ulendt terreng der vei og vann ikke tilstrekker som transport alternativer kan helikopteret enkelt gjøre jobben for deg. Det bygges mye infrastruktur i den norske fjellheimen samt langs kysten der anleggsmaskiner ikke alltid strekker til for transport. Vi frakter inn alt av utstyr og maskiner inntil 1300 kg. Vi flyr anleggsbrakker for overnatting, minigravere, betong direkte fra betongbiler, flåter m.m. Vi har god erfaring med å fly direkte fra lasteferjer eller lektere. På den måten får vi ned flytiden og en reel kostnadsbesparelse for kunden, kontra å fly det fra fastlandet som ofte har lang flytid. Har dere en jobb det er vanskelig å komme til med maskiner eller at grunneier ikke ønsker at marken skal ødelegges av beltegående kjøretøy? Da kan helikopter ofte løse saken meget enkelt og effektivt. TELECOM Mobilstasjoner trenger jevnlig transport av utstyr opp eller ned. Da er helikopter ofte eneste transportmiddel. Skånsomt, effektivt og sikkert. Vi transporterer alt av utstyr opp til stasjoner samt retur av gammelt utstyr. Vi demonterer gamle antenner som henger i masten direkte ut fra masten. Vi utfører rivning av gamle master, montering av nye master samt transport av telehytter og betong til mastebunner. Lengden på masten avgjør hvor lang line vi flyr med under helikopteret. Ofte flys det med opptil 70 meter line under helikopteret på slike oppdrag for å komme tett inntil masten med utstyr. BETONG Vi oppdager mer og mer at flygning av betong direkte fra betongbil til forskalinger. Dette er ofte mye mer effektivt enn å blande betong på byggeplassen. Vi har egne betongtobber. Disse flys med ca. 360 liter betong pr. løft. Da kan vi tømme direkte i forskalinger eller direkte til hyttegulv. Det kan brukes til å støpe kaier, demninger, fundamenter etc. Alt etter avstand å fly samt type forskaling betongen skal oppi kan vi fort gi dere ett overslag på hvor mye kubikk vi transporterer ut pr. time. Da kan dere sammenligne prisen å fly betong direkte i forskaling kontra andre metoder og transportmuligheter. KRAFTSELSKAPER Kraftselskaper er flittige brukere av helikopter. Ofte skal utstyr ut i terreng der enn ikke kommer til med andre transportmidler. Pegasus Helicopter har lang erfaring med alle typer flygning for kraftselskapene. Vi gjennomfører blant annet mastemonteringer/stolpemontering, betongflyging, personelltransport, trekking av liner ifm. linjebygging, alle typer lasteflygning ifm. demningsarbeid ved anleggsdrift i vassdrag. BRANNSLUKKING/FJELLSPYLING Pegasus helicopter har brannbøtter stasjonert på alle 3 baser. Disse rommer 1200 liter vann og kan være til effektiv hjelp ved skogbranner utav kontroll. Bøttene kan også brukes av for eksempel Veivesenet eller andre entreprenører til spyling av fjellsider for å fjerne løs masse.
Takket være kombinasjonen av optimalt utstyr og erfaring som har gitt oss stor kompetanse på området, får vi stadig nye, spennende og varierte oppdrag når scener og bilder skal foreviges fra lufta. Større sportsarrangementer, realityserier, naturopplevelser for spillefilm og reportasjer og festivaler er produksjoner som forteller noe om spennvidden. Men her som ellers, er ingen utfordring for stor, og ingen for liten. Opptakene kan skje på tre måter, eller i kombinasjon av disse… HÅNDHOLDT KAMERA Døra på helikopteret er enten skjøvet tilbake eller fjernet helt, og fotografen sitter fastspent med fotosele i åpningen og med kamera på skulderen. Løsningen benyttes oftest ved korte, enkle opptak, gjerne i forbindelse med nyheter og sport. KAMERA MONTERT PÅ FASTE RIGGER Enten nesemontert kamera der fotografen sitter inne i et lukket helikopter og filmer med fjernkontroll og egen monitor. Eller med sidemontert kamera der fotografen sitter på en spesialstol i døråpningen. Egner seg godt til filming av biler, båter og andre bevegelige objekter samt bygninger. Gir spennende bilder med mye bevegelse. GYROSTABILISERT KAMERA Her er kamera som oftest bygget inn i en gyrostabilisert plattform som er plassert inne i en kule for beskyttelse. Kula henger gjerne på siden eller under helikopteret, mens kamera og plattform betjenes innenfra. Løsningen gir mulighet for roterende bevegelse i de fleste plan. Ideelt når det stilles krav til stabile scener, i store høyder etc – og ikke minst der man ønsker max zoom kombinert med stabile opptak.
Vi tilbyr private helikopterturer og sightseeing fra lufta med H125 (AS350),plass til 5 passasjerer i komfortable og effektive forhold. Helikopteret er et ideelt verktøy når destinasjonen for turen egner seg ikke fremkommelig med andre kjøretøy/fremkomstmidler og at tiden er en faktor. I lufta lager du dine egne veier. Send forespørsel Ring 483 03 000
Gjødsling og kalking vil alltid være god økonomi. Men forutsetningen for et godt resultat er at spredningen blir riktig. Når denne skjer fra lufta, skades verken terreng eller vegetasjon. Og forsøk viser at helikopteret gir den jevneste spredningen. Dersom du bruker riktig gjødseltype og riktig dosering, er gjødsling både miljøvennlig – og lønnsomt. SKOGGJØDSLING Dette er utvilsomt en av de mest lønnsomme investeringer du kan gjøre som skogeier: Investerer du drøye 200 kroner dagen vil du normalt få tilbake 1,5 – 2 m3 mer tømmer over en periode på ti år. Og fordi større dimensjoner gir høyere pris og lavere driftskostnader betyr dette at investeringen betaler seg raskere enn noe annet tiltak i skogbruket, med økt balansevolum som resultat. I tillegg er det godt å vite at prosessen skjer uten forsuring av grunnen. Uten bruk av helikopteret i gjennomføringen, ville dette vært en umulighet. Investeringen utgiftsføres direkte, og kan i tillegg finansieres gjennom skogavgift med skattefordel. ØKER TILVEKSTEN Gjødsling gir frodigere trekroner og økt stammetilvekst. En tommelfingerregel tilsier at boniteten heves med ca 1 klasse i syv til ti år etter gjødsling. I praksis kan dette bety en fordobling av produksjonen. Etter perioden med økt tilvekst, vil denne gå tilbake til det opprinnelige nivå dersom man ikke ønsker å fortsette. Derfor er gjødsling aldri bortkastet! MILJØ Forskningen viser at gjødsling av skog har små miljømessige konsekvenser. TORVMARKSGJØDSLING Om den etablerte skogsbestanden på torvmark ikke følges opp med gjødsling og grøfterensk, blir den stående og sture. Og er torvmarka tørrlagt, vil gjødsling sørge for en kraftig tilvekstøkning. I forhold til kostnadene ved å etablere skog på myr, er det billig å følge opp med gjødsling, men svært dyrt å la det være! SPRØYTING I SKOGBRUKET Grana er svært sårbar i etableringsfasen, og bruk av glyfosat gjør den robust og gir den det forspranget den trenger. Sprøytingen er dessuten klart mer lønnsom enn manuell rydding på frodige marktyper og bedrer dessuten forholdene for naturlig foryngelse. Husk også at sprøytingen gir gjødslingseffekt. Skal sprøytingen være kostnadseffektiv, kreves det god logistikk og rutinerte mannskaper på alle nivåer. Vi i Pegasus Helicopter har lang erfaring i dette kompliserte puslespillet og det er din beste garanti for et resultat som i siste instans vil gi økt inntjening og bedre resultater. KALKING I VASSDRAG Hvert år sprer Pegasus Helicopter tusenvis av tonn med kalk i norske sjøer og vassdrag. Dette bidrar til biologisk mangfold og gjenskaper tapte fiskemuligheter, noe som igjen er viktig for næringen og grunneierne. KALKING AV BEITEMARKER Alt for mange beitemarker har for lave pH verdier slik at markas verdi som beite forringes betydelig. Går det for langt kommer man inn i en ond sirkel som kan være direkte skadelig for dyrene. Eksempelvis vil pH lavere enn 5,5 være vanskelig å forbedre gjennom kalking. Derfor er det god økonomi å være føre vâr for å få opp pH verdien og med verdifullt beitegras som resultat. Snakk med oss i Pegasus Helicopter om hvordan vi best kan løse problemet – eller aller helst sørge for at det ikke oppstår… E-post: firmapost@pegasus-as.no Telefon: 48 30 30 00
Pegasus Helicopter har befaring av høyspente luftnett som ett av sine absolutte satsningsfelt. Både helikopterparken, utstyr og kompetanse er tilpasset for å dekke de fleste ønsker og behov. Erfaring tilsier at turbinhelikoptere er det mest effektive verktøyet. Denne maskintypen gir godt arbeidsrom for observatørene og ekstra løftekraft i krevende terreng og ugunstige vindforhold. Men vel så viktig er at vi har et kompetent mannskap som er godt skolert for å utføre oppdragene. Det betyr blant annet obligatoriske spesialkurs som sikrer at de skjønner de forskjellige linjetyper og komponenter for å øke forståelsen av hva observatøren arbeider med. Gjennomgang av sikkerhetsrutiner sammen med observatør og briefing av kart før hver flytur, er selvfølgelig obligatorisk. Godt dataverktøyer utgangspunktet for all visuell befaring. Dette kan gjøres i kombinasjoner med forskjellig utstyr på en gang om dette er ønskelig. Vi kan vi tilby følgende ekstrautstyr og spisskompetanse tilpasset oppdragets art og omfang: PC som benyttes av observatøren for å ta vare på avvik, posisjoner og bilder. Rapporten presenteres elektronisk og kan for mange netteiere legges inn i nettprogrammet på en tidsbesparende måte. TOPPTEST er avansert støysøkeutstyr for å påvise feil under utvikling på porselenskomponenter og steder hvor man kan få kontaktfeil. SPAR 4, enkelt utstyr for å finne radiostøy som skriver seg fra feil som er under utvikling. ”PEKESTOKKEN”, etterpeilingsutstyr for å fine rett komponent i et mastearrangement som genererer radiostøy. VARMESØKENDE KAMERA, mest brukt til å finne varmgang på overføringsnett, men kan også benyttes på distribusjonsnett. Linjebefaring er en type oppdrag som blir mer og mer spesialisert og som stadig krever nye og mer avanserte metoder. Vi følger utviklingen nøye slik at vi til enhver tid kan tilby den beste løsningen for deg. Kontakt oss gjerne for nærmere info om dette.